fredag 6 januari 2012

Uppföljning ekonomiska mål 2011

Gott nytt år på er!

Jag är några dagar efter med uppföljningen av de ekonomiska mål för 2011 som jag satte upp i slutet av 2010.

Buffertsparande
Mål: öka med 25% i räntesparande.
Utfall: ökat med 26% vilket överträffade målet. Tyvärr så har mina placeringar på börsen inte gått så bra, men det totala sparandet har ändå ökat.

Avkastning på aktie och fondinnehav
Mål: avkastning på mer än 10%
Utfall: –8% jämfört med OMX30 som föll med 16%. Fallet begränsades av att jag sålde av en del av aktieinnehavet under juli och har legat till största delen likvid sedan dess.

Pensionssparande
Mål: Att ta tag i pensionssparandet.
Utfall: Har ett konto hos Avanza för ändamålet. Här har jag köpt en del fonder och aktier som ska ses som långsiktiga investeringar. +6% under året.

Belåningsgrad bostad
Mål: Inga extraamorteringar men renovering och tillbyggnad
Utfall: Belåningsgraden ligger nu (högt räknat) på 69%. Vi har under året inte utfört den tillbyggnad som jag hade tänkt mig tidigare. Löpande underhåll mm. är givetvis utfört.

Jag har märkt att det blir mycket enklare och tydligare om man sätter upp sådana här mål för sig själv. Det fungerar som en vägvisare och en sporre för sig själv. Jag filar nu på målen för 2012 och återkommer i ärendet.

Andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

  1. Grattis! Det där gick ju utmärkt. Det är alltid kul att läsa om folk som lyckas, jobbar på, sparar och är ambitiösa. Det har varit ett besvärligt investeringsår och ändå har ni kämpat er till riktigt bra resultat.
    Lycka till framöver.

    SvaraRadera
  2. Tackar! Precis som du säger är det skönt att se att arbetet man lägger ner är mödan värd!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails