söndag 8 januari 2012

Söndagsbetraktelser 8/1

Det har varit en lång och skön ledighet över både jul och nyår men nu ska det faktiskt bli skönt att gå till jobbet imorgon. Jag mår nog bäst av inrutade dagar och rutiner. Även barnen är rastlösa efter ledigheten och ser fram emot skola och fritids under veckan. Jag tar det som ett bra tecken på att ledigheten har varit tillräcklig och bra!

Jag har under ledigheten sysslat lite med mitt web-projekt och nu är det nära utrullning. Spännande, jag räknar inte med att jag kommer få några direkta inkomster på det inom den närmsta tiden men på sikt kan det bli några kronor över, men det kommer att kräva en del arbete också att hålla det igång och uppdaterat så timlönen blir nog rätt så dålig.

Jag noterar att Swedbank än en gång har utsatts för en phising-attack. I ett bluffmail uppmanas bankens kunder att lämna ifrån sig kontouppgifter. Kunskap är bästa vapnet mot denna typ av bedrägeri. Bankerna är noga med att påpeka att de aldrig begär denna typ av information via e-post. IT-bloggaren TKJ har skrivit en bra artikel om hur man skyddar sig mot sådana här attacker. Värt att notera är att Swedbank inte ersätter kunder som lämnar ifrån sig sina kontouppgifter. Man jämför detta med att det är samma sak som om man går hemifrån utan att låsa dörren, då får man skylla sig själv.

Börsen har gått upp den senaste tiden. Så pass att tom det glidande medelvärdet för 100 dagar för OMX30 pekar uppåt. Det ser jag som en positiv signal och börjar fundera på att köpa in mig i lite fonder och aktier igen på första gången på lite drygt ett halvår nu. Eventuellt avvaktar jag veckan som kommer också för att se vart det tar vägen. Jag tycker marknaden verkar ha en tendens att “glömma” under tider med ledighet och andra händelser för att sedan med ett “just det…” få gammal oro att poppa upp igen. Euro-krisen är långt i från över. Bloggaren Flute-tankar har på senare tid siktat in sig på läget i Ungern som verkar vara illa ute.

Att tanka bilen är ingen rolig sysselsättning. Priset är nu en bit över 14 kronor. Tydligen så är det oron för vad som händer i Iran som pressar upp priserna. Surt, men vad ska man göra när man är beroende av att använda bilen? Jag gör givetvis vad som är möjligt för att minska bilkörningen, men vissa tillfällen kräver bil med tanke på var och hur vi bor.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails