torsdag 12 januari 2012

100koll installerat hos ekonomikoll

I höstas jagade jag en energimätare och det visade sig att min elleverantör E.on höll på med ett projekt som de kallar för 100koll. E.On planerar under 2012 genomföra det som de kallar för “Sveriges största energispar experiment”.  Genom att bli mer medveten om sin förbrukning och vad som förbrukar mest i hemmet så finns det goda möjligheter att sänka sin förbrukning och därmed sin elkostnad. Jag är benägen att hålla med. Jag var ju inne på samma spår i september.

Jag anmälde mig till projektet i höstas och precis innan jul så dök det upp två paket i brevlådan. Ett paket med grundpaketet som mäter hela anläggningsförbrukning samt ett paket med sk. smartplugs som kan användas till att mäta förbrukning från ett speciellt eluttag.

Det hela var väldigt enkelt att installera. En sändare sitter i elskåpet och mäter pulserna från elcentralen och skickar information till displayen som vi har placerat i hallen där alla kan se den när man går förbi. Smartplugs installerades lika lätt och jag har valt att sätta dessa vid tv samt dator.

När installationen är klar kan man börja följa sin elförbrukning på displayen och på nätet eller följa den via en app till sin smartphone. Tyvärr så är min smartphone med Android för gammal och går inte att uppdatera till rätt version för att den ska fungera där så appen har jag inte kunnat prova.

På displayen står aktuell förbrukning och historisk förbrukning de senaste 1, 7 och 30 dagarna. Man kan se detta för hela anläggningen eller för respektive smartplug.

På nätet kan man välja att se sin förbrukning på år, månad, vecka eller dag.

Ny bild (2)

Ovan visas vår förbrukning för december. På dagsnivå för den 23:e december så ser man väldigt tydligt när jag drog i gång julbastun och när vi lagade mat.

Ny bild (3)

Man kan även ladda ner mätvärden för att leka med dem själv i tex. excel.

Har jag då haft någon nytta av energimätaren? Jag har sett att när man tror att allt är avstängt och väldigt få lampor är tända så förbrukar vi ändå ca 0,5kW. Kyl och frys drar givetvis en del, men jag undrar vad denna energi tar vägen. Jag har också sett att datorn inte drar så mycket ström som jag trodde. Varken när den är på eller när den är avstängd. TV:n likaså.

På displayen har man även möjlighet att ange sitt pris per kWh och då får man även ut aktuell förbrukning i kronor istället. Detta är enklare att förstå för framförallt barnen vilket har gjort att de också har intresserat sig. Nu är det fortfarande jag som går runt och släcker lampor i huset som är tända i rum där ingen är, men en dag så kanske jag inte är ensam…

Jag tycker 100koll verkar vara ett bra system. Nu har jag bara hunnit prova det i lite drygt en månad. Det ska bli spännande att se om vi kan påverka vår förbrukning och kostnad något.

För ordningen skull vill jag påpeka att jag inte har fått  någon som helst ersättning för att skriva detta.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails