tisdag 4 januari 2011

Årsavstämning 2010

2010 var året då amortering och sparande låg i fokus. Buffertsparandet uppnåddes (till och med något över målet!) vilket känns skönt. Belåningsgraden på vår bostad uppnåddes (nästan). Målet var 72% och vi hamnade på 72,6% vilket åtminstone är väldigt nära.

Så långt allt gott!

Det som förvånar mig lite när jag tittar igenom siffrorna är att posten eget kapital endast har ökat med drygt 50’ under året jämfört med 140’ för året innan. Jag har letat efter en förklaring men har inte kommit ända fram.

  1. Vi har lagt mycket pengar på vår bostad under året men knappast de 90’ som är skillnaden mellan åren. 
  2. Vi har nu två “dyra” bilar jämfört med en “dyr” och en “billig” för större delen av förra året. Mer bensin, mer värdeminskning, mer reparationer bidrar.
  3. Fler semestrar. Vi har under sommaren åkt runt med vår husvagn som vanligt men vi har utöver det kostat på oss 4 stycken semestrar till de svenska fjällen och till storstäder. Mer än tidigare år.

Ovanstående är nog till största delen förklaringen till varför siffrorna ser ut som de gör men jag tycker ändå det “saknas” pengar. Kan det vara så att jag helt enkelt har blivit mer frikostig med pengar och vad de används på. 2009 minns jag som ett år där vi verkligen hade koll på kostnaderna och vägde varje inköp om det verkligen var nödvändigt. Jag tror det är en del av det bättre resultatet för 2009. Jag vill dit igen! Det kan vara en bra ide att damma av den gamla kassaboken (i excel!) för att hålla koll på utgifterna. 

De ekonomiska målen för 2011 ligger framför oss. Spännande och motiverande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails