fredag 2 oktober 2009

Hur ligger ni till med skuldkvoten?

Läste för några dagar sedan att hushållens skuldkvot ökar i rasande takt. Den närmar sig ca 170%.
Skuldkvoten är skulder genom disponibel inkomst.

Jag räknade lite på hur vår situation ser ut och vi hamnade på 188% om jag dividerar våra totala skulder med en uppskattad genomsnittlig inkomst. Jag antar att 170% är ett medel av samtliga hushåll och att många då ligger betydligt “värre till” än vad vi gör.
Samtidigt kan jag konstatera att vår skuldkvot har sjunkit med 3%-enheter de senaste 6 månaderna och med nästa 10%-enheter det senaste året. Det är bara att gneta på!

Uppdatering 2009-12-01: Jag redovisar nu vår skuldkvot i månadsavstämningarna.

Andra bloggar om: , ,

6 kommentarer:

  1. Hallå
    Hur ska man räkna egentligen?
    Årslön / skuld?
    Det blir väl inte rätt?

    SvaraRadera
  2. Skuldkvot = skulder dividerat med disponibel inkomst
    Sedan finns det andra ”skuldkvoter” när det gäller företag mm. men det är denna man brukar mena när man talar om hushållens skuldkvot.

    SvaraRadera
  3. Jag har totalt skulder på 1784000:-.
    Disponibel inkomst per år = 420000:-.

    Det ger en skuldkvot på 424 %!!! Är jag helt under isen då?

    Bostadslånet står ensamt för 1613000SEK. Resten är studielån och uppskjuten reavinstskatt. Bor i 4 rok bostadsrätt i förort norr om Stockholm, ensamstående fyrbarnspappa.

    Mina fasta kostnader ser ut enligt nedan:
    BOENDE 8800:-
    TRANSPORTER 4000:-
    MAT OCH FÖRBRUKNING 5500:-
    AVGIFTER OCH FÖRSÄKRINGAR 1800:-
    INVESTERINGAR/AMORTERINGAR 2000:-
    Summa fasta kostnader = 22100:-/månad

    Kvar ca 13900:-/månad till kläder, personliga behov, heminredning, nöjen och övrigt.

    Detta ser ju ganska bra ut, men ändå är min ekonomi väldigt ansträngd och jag har i princip alltid svårt att köpa några dyrare saker till mig själv eller barnen.

    Hur ser ni på detta med siffrorna ovan?

    SvaraRadera
  4. Hej Tomgun:
    Skuldkvoten är ju ett tal som talar om hur många årslöner du måste lägga på att betala tillbaka lånet, om du nu inte skulle lägga pengarna på någonting annat.

    Jag vet ju inte hur du har det men nog ser era siffror ok ut. Vad är det du känner att ni inte kan unna er?

    SvaraRadera
  5. Hej,

    Tack för svaret! Mina siffror ovan blev lite fel och baserades på extra ordinarie inkomster från ett extrajobb jag hade. En normal månad är min disponibla inkomst snarare 30000:-/månad vilket ger 7900:-/månad (inte felaktigt 13900:-/månad) till kläder, personliga behov, heminredning, nöjen och övrigt. Inte så mycket för en familj med en inkomst och 2.5 barn (dom bor omväxlande hos mig och sin mamma). Skuldkvoten med disponibel inkomst = 360000:-/år blir ju då ännu högre med 495 % !!!!!

    Något sparande till julklappar och semestrar blir det t ex aldrig. Det är i princip på pottkanten varje månad. Nöjeskontot t ex är väldigt begränsat med kanske 1-2 badhusbesök i månaden och i stort sett inget mer...

    Tycker själv att transportkontot är för stort liksom boendekontot, men båda är svåra att minska i min nuvarande situation. Räntor för bolånet är 3000:-/månad och amortering ca 1000:-/månad. Kommer ju inte kunna påverka min boendekostnad nämnvärt genom att amortera av något lån och få ner min skuldkvot från 495 % till kanske 400 % motsvarande 1440000:-. Min räntekostnad sjunker då endast med runt 500:-/månad före skattlättnad. Det skulle dessutom ta inte mindre än 28 år med nuvarande amorteringstakt och då är jag redan gammal och pensionär.

    Så ser väl situationen ut för många i storstad där bostadspriserna, speciellt i Stockholm, kraftigt överstiger bostadspriserna i andra delar av landet. Så vad är egentligen meningen med att amortera på så stora bolån?

    Hatar egentligen situation eftersom man i princip blir hyresgäst hos banken, som i praktiken äger din bostad. Men marknadskrafterna har drivit upp priserna i storstad kraftigt och bankerna jublar.

    Som jämförelse vill jag nämna mina föräldrar, som köpte sitt nuvarande hus i samma kommun 1976. Huset kostade då 345000:- och är idag värt någonstans runt 4000000:-, alltså nästan tolv gånger så mycket (bra investering över 34 år). Dom har haft kraftiga räntesubventioner och kunnat amortera bort hela bolånet och är idag skuldfria. Detta är något som jag hade hoppats kunna göra också, men inser att jag aldrig kommer bli skuldfri i mitt liv med nuvarande inkomstnivå och skuldnivå.

    SvaraRadera
  6. Det är bara att gratulera dina föräldrar de har lite mer än dubblat värdet på sitt hus på 36år. KPI (med 1949=100) var 1976 370 och i år 1712.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails