onsdag 25 augusti 2010

Snål eller sparsam?

Jag vill vara gärna vara sparsam men absolut inte snål. För mig är sparsam något positivt medans snål har en klart negativ klang och något som man inte vill vara eller uppfattas som. Men vad är skillnaden och var går gränsen? När är man bara klokt sparsam och när är man kanske på gränsen till sjukligt snål?

Mitt försök att definiera snål och sparsam:

Snål: Ditt sparande har inga gränser och går inte bara ut över dig själv utan drabbar även din familj och omgivning. Du unnar dig aldrig något. En glass på sommarens varmaste dag är inte att tänka på. Pengarna läggs på hög och används inte till något. Det finns inget direkt mål i proportion till sparandet.

Sparsam: Du har ett ekonomiskt tänk och tänker dig för vid inköp. Du planerar din ekonomi och har ett mål med ditt sparande. Kan bränna iväg summor om det är befogat men tänker gärna efter en gång extra när det blir större summor.

Hur ser ni på detta? När är man snål och när är man sparsam? Kanske någon sitter inne med ett bra exempel?

Andra bloggar om: ,

7 kommentarer:

  1. Mycket enklare än så. Snål är du mot andra, sparsam mot dig själv. :)

    SvaraRadera
  2. Jag håller fullständigt med dig! Jag gillar att planera mina inköp ─ jämföra och analysera.

    SvaraRadera
  3. Man behöver varken vara snål eller sparsam. Man kan vara ekonomisk :-)

    SvaraRadera
  4. Per: Jag hoppas det är tvärt om i mitt fall. Snål mot mig själv och sparsam mot andra.

    Den Anonyme Fundamentalisten: Bra, då är vi två!

    Dynamiska Finanser: Ekonomisk... suck! Ytterligare ett begrepp :)

    SvaraRadera
  5. Snål - något som man person är och har som personlig egenskap. Detta är man över längre tid d.v.s. i stort sett över en livstid.

    Sparsam - något som man kan vara under en viss period eftersom man har ett visst mål med sin sparsamhet, men väl uppnått kan man släppa det.

    Tja, det är mina tankar kring det iaf. :)

    SvaraRadera
  6. Tror att snålhet sitter även i betraktarens ögon.

    En person som har noll koll på sin egen ekonomi och gärna bränner pengarna direkt han får dem tycker att den som sparar är snål och inte unnar sig något då han inte förstår att han som är sparsam tänker på en längre horisont änn just nuet.

    Lite som spara och slösa i swedbanks gammla tidning. hette den slanten eller vad hette den. finns den fortfarande? =)

    SvaraRadera
  7. Lyckoslanten,
    http://www.swedbank.se/privat/bara-for-barn/index.htm

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails