tisdag 30 augusti 2011

Ta kontroll över sin elförbrukning

Att se till att man betalar ett bra och konkurrenskraftigt pris för sin el är ju en sak, men för att verkligen få ner sina elkostnader så är det egentligen bara att sänka sin förbrukning som gäller. För att kunna göra det så är det viktigt att se vad som ger verklig effekt och vad som inte bidrar så mycket. Inte minst viktigt är det för ”de små” som inte har samma kunskap som oss lite äldre. För mig är det självklart att dammsugaren drar mer ström än att ha taklampan tänd under samma tid. Viktigt är också att responsen kommer med en gång och inte när räkningen kommer. Då är det liksom något försent.

Så det jag är ute efter är en tydlig energimätare som framförallt visar aktuell förbrukning. Om det finns möjlighet till historik, koppla den till PC mm så är det bara bonus.

Vad som fick mig att fundera på detta var att jag såg att Fortum hade en energimätare, minSolo, som verkade vettig.

Vid en sökning på nätet efter alternativ via Google så hittade jag följande energimätare, förutom minSolo ovan, som skulle kunna vara intressanta:

Priset för samtliga är relativt högt och det krävs många insparade kWh för att de ska betala sig.

Har någon utav er läsare någon erfarenhet av någon av ovanstående mätare eller känner till någon liknande som ni vill rekommendera (eller inte rekommendera)? Lämna gärna en kommentar till inlägget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails