tisdag 13 april 2010

Liten justering av målen för 2010

Vi har tänkt om angående hur vi ska hantera våra pengar i år. Vi har bestämt oss för att satsa mer på renovering/uppfräschning av huset istället för att extraamorera i de fall vi blir tvungna att välja. Förhoppningen är givetvis att klara av båda delar. Det skulle innebära att vårt mål på en skuldkvot på 72% kan bli svår att uppnå. Redan tidigare så var det ett väldigt tufft mål. Övriga mål ser ut att kunna gå i hamn.

Vi har ju sedan tidigare vårt källarprojekt som vi har budgeterat för, men nu känner vi att vi bör passa på så länge ROT-avdraget finns kvar att göra mer på huset. Ett rum ska göras om till sovrum samt att jag hoppas på att åtminstone kunna börja på ytterligare ett rum i källaren. Dessa har vi inte satt av några pengar till och därför styr vi om flödet för att kunna lägga undan pengar till detta och kunna starta med det under hösten då källaren enligt plan ska vara färdig.

Jag har hela tiden velat minska vårt lån så mycket som möjligt, för att sitta bättre till den dagen som räntorna höjs och huspriserna eventuellt faller. Detta, att lägga pengarna mer på renovering, är väl på ett sätt samma sak. Vi höjer värdet på huset och på så sätt minskar belåningsgraden. Eller tänker jag tokigt?

2 kommentarer:

  1. Jag är visserligen varken husägare eller har bolån, men jag tror du är inne på rätt spår. Däremot tror jag inte kallt du kan räkna med att skuldsättningen minskar, OM ett större prisfall på bostäder skulle komma att inträffa. Eller är det kanske fråga om NÄR?

    I din situation hade jag nog dock gjort likadant. Tack vare ROT-avdraget får du en billig investering i huset som annars hade blivit betydligt mer kostsamt. Hoppas bara att "bolånebubblan" inte spricker... ;-)

    SvaraRadera
  2. Off topic men vill ändå lämna ett spår. Hittade nämligen din blogg för första gången idag och har nu läst sida upp och sida ner. Det är väldigt kul och inspirerande ekonomiblogg du har och jag kommer fortsätta följa den framöver.

    Varma hälsningar / Håkan

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails