fredag 18 december 2009

Mål inför 2010

Snart är det gamla året slut och det är dags för 2010. Ett nytt år, fyllt av möjligheter. En del har redan varit duktiga och spaltat upp sina mål för 2010 och här är också mina.

Spara
Buffertsparande
Att räkna med att skyddsnäten fungerar när man bäst behöver det är inte något man ska göra. Både A-kassa och försäkringskassa verkar ha väldigt långa handläggningstider och pengar som man har rätt till verkar kunna dröja upp till flera månader. Därför ska storleken på bufferten utökas till minst 100.000 i räntesparande under 2010. Vi har en del undanstoppat redan men det är ändå en dryg fördubbling som ska göras.

Aktier och fonder
Jag saknar mål och riktlinjer för mitt fond och aktiesparande. Flera former går in i varandra och därför är inte risker så spridda som man kanske skulle kunna tro. Därför ska en strategi för mitt fond och aktiesparande tas fram i början av året.
Mot miljonen gjorde en intressant plan för ett tag sedan som jag kommer att snegla på gällande detta. Jag återkommer i ärendet!

Sparande till barnen
Enligt tidigare inlägg så ska månadssparandet till barnen öka till 500 kr per barn.

Låna
Jag vill minska vår sårbarhet om (och när) räntorna går upp. Målet är en belåningsgrad på 72% vid 2010 utgång. Detta kräver extra amorteringar under året.
Jag skulle också vilja att förhållandet tillgångar/skuld översteg 2. Alltså att vi har fasta och rörliga tillgångar som överstiger det dubbla värdet av vår skuld. Vi har en bit kvar idag, men det är inte så värst långt borta.

Privat
Källarprojektet går pinsamt långsamt. Ska vara klart under första halvåret 2010.

Jobb
Behålla jobbet! En förutsättning för att allt ovan ska gå i lås! Försöka få möjligheter att minska restiden i mitt jobb och därmed få mer tid till familj, hus och vänner.

Så, kära vänner. Hur ser era planer för 2010 ut?

2 kommentarer:

  1. 1:2 målet skuld:tillgångar tyckte jag lät både sunt som intressant. Har du läst något om detta eller kom du på ett sådant upplägg själv?

    SvaraRadera
  2. Hej Aktiespartacus
    1:2 målet för skuld mot tillgångar var väl något jag tänkte ut själv på kammaren.
    Har väl insett senare att det är ett annat sätt att uttrycka soliditet på (1/soliditet).

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails