måndag 28 december 2009

Köpsuget blev för stort

God fortsättning på er alla! Nej, trots rubriken gäller det inte någon hysteri på någon jul-rea även om det ibland kliar i fingrarna när hemelektronikreklamen dimper ner i brevlådan. Jag har ännu lyckats hålla mig!

Mitt fond- och aktie-stopp för någon knapp månad sedan fick idag stryka på foten. Det fick bli en investering i Eolus Vind. Jag har en längre tid sneglat på energiområdet och tyckte att detta företag verkar ha framtiden framför sig. Eolus affärsidé är att projektera, uppföra och förvalta vindkraftanläggningar. Företaget har funnits i knappt 20 år och har alltid varit vinstgivande enligt denna rapport.

Jag tror (tyvärr) att energipriset kommer att gå i höjden framöver. Om vi har passerat Peak oil eller om vi fortfarande har det framför oss kan kvitta, oljan kommer att ta slut förr eller senare och energipriserna kommer då att stiga. Därför tror jag att investeringar i alternativ energiproduktion kommer att löna sig åtminstone på flera års sikt.

Min högst obalanserade aktieportfölj består nu av:

  • Swedbank
  • Eolus Vind
  • Skistar
Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails