fredag 11 december 2009

Återbetalningar på Kiva mikrolån

Jag fick de första återbetalningarna för mina två små mikrolån hos Kiva. Hela $6 minsann. Ändå kul att se att det hela funkar. Om några månader så borde jag ha fått tillbaka så pass mycket så att jag kan låna ut till någon ny behövande. Denna gång hade jag tänkt mig Sydamerika till skillnad mot Afrika som båda mina lån gick till senast.

Det känns som man hjälper behövande med dessa mikrolån, hoppas att det verkligen är så också. Det värsta som kunde hända är att någon bakom tjänar pengar på andras välvilja att hjälpa.

Jag funderar på att ge bort Kiva-konton med $25 i julklapp. Detta verkar man enklast göra genom att köpa “Gift Certificates” direkt på Kivas hemsida. Ett tips för alla er som precis som jag är sent ute med julklappsinköpen.

Andra bloggar om: , , , ,

3 kommentarer:

  1. Hej Ekonomikoll!
    Intressant det där med Kiva, kul idé, hoppas att du får tillbaka pengarna och kan hjälpa en annan. Funderar själv på att anmäla mig där. Gillar verkligen att kunna stötta folk som försöker ta tag i tillvaron istället för att bara skänka pengar till en anonym hjälporganisation!

    SvaraRadera
  2. Hej Inte miljonär än
    Jo, det var det jag lockades av också. Att kunna hjälpa någon till självhjälp. Det bästa är att man får tillbaka pengarna och kan då låna ut dem till någon ny.
    Anmäl dig och berätta hur det går!

    SvaraRadera
  3. Kiva har en bra idé på pappret. I praktiken är det dock stora problem med korruption. Framförallt är det deras medarbetare på fältet som tar ut ockerräntor och avgifter av låntagarna.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails