torsdag 22 oktober 2009

Räntan och den ekonomiska krisen

Som väntat så blev det ingen räntehöjning från Riksbanken även om de inte verkade vara helt överens. Skönt, jag har gärna en låg ränta ett tag till, särskilt när vår 3-månaders “rörliga” ränta går ut nu vid månadsskiftet oktober-november. Vi har aldrig bott så billigt i vårt hus som nu. Tyvärr så tror jag att räntehöjningen kommer tidigare än vad Riksbanken själv tror. I början av nästa år är min spaning.

Angående den pågående finanskrisen så kom jag in på ett reportage som SR P3 hade gjort. Det handlar om hur olika den ekonomiska kriser slår mot olika delar i landet. I detta fallet jämförs Vellinge mot Södertälje. I Vellinge var det största problemet att fonderna hade sjunkit medans i Södertälje var det svårt att få pengar till mat på bordet. Tänkvärt och klart värt att lyssna på om du har 10 minuter över. Jag har ju tidigare påpekat att vi inte har direkt märkt något själva av krisen förutom att vi har lagt om en del vanor och tänker oss för lite extra om vi ska köpa något dyrare. Så jag antar att jag i detta avseende är mer lik Vellinge än Södertälje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails