Jag noterar i dagens lokalblaska att Sparbankens fastighetsbyrå introducerar något som det kallar “Steget före paketet”. Tanken, enligt Sparbanken, är att man ska förbereda sig för en försäljning av huset och när man känner sig redo är det bara att “trycka på knappen”. Kan det vara så att detta är ett sätt att binda upp de som tvekar på att sälja sitt hus nu när tiderna börjar bli lite mer bistra och försäljningar tar längre tid och priserna är lägre (tex min granne)? Har man kommit över det mentala steget att låta värdera sin bostad, ta bilder till en annons och bostadsbeskrivning, då är nog inte steget långt till att även sälja huset också. Även om det är nya tider nu. Dessutom så hamnar man i registret och lär bli uppringd av Sparbankens fastighetsbyrå med jämna mellanrum för att bli påmind om att det kan vara läge att sälja huset. Man säger även att man kan komma att “bunkra kunder” dvs samla kunder som är intresserade av just ditt hus, när det väl blir till salu. Kan man inte säga att huset redan är ute till salu då om det erbjuds till kunder?
Upplägget är smart av Sparbankens fastighetsbyrå, men frågan är om det är bra för kunderna?
Kan läget vara så illa hos Sparbankens fastighetsbyrå att den Stora mäklardöden som Cornucopia har skivit om länge nu, är ett faktum?
Detta är inget nytt. Det finns hos andra mäklarkedjor också och har funnits i flera år. Annat namn, i stort sett samma produkt.
SvaraRaderaOm detta koncept kan vara lönsamt för mäklarbyråerna är tveksamt då man måste betala kostnader som man kanske aldrig får igen.
Att "bunkra" köpare är svårt eftersom köparna mer eller mindre struntar i vilken mäklare som förmedlar objektet bara de får den bostad de vill ha. Spekulanter på bostadsmarknaden är definitivt färskvara.
Ok, du verkar ha koll på läget.
SvaraRaderaJag har aldrig sett att de har kört annonser på det innan. I dagstidningen idag så var det en helsida med detta upplägget. Kändes som om det kom lite väl lämpligt nu när det är svårare att sälja hus i tidningens område.
Självklart har du rätt om att detta kommer lämpligt i dessa tider. Det är säkert väl uträknat och sannolikt med den avsikten som du själv nämner.
SvaraRaderaFör att inte tala om reklamvärdet. Slå i din tidnings annonskostnader och räkna ut vad värdet är på en helsidas annons, som i detta fallet omvandlats till ett reportage.
Vad beträffar din och Cornucopia's farhågor om den stora mäklardöden så kan jag bara hålla med om att det finns många mäklarfirmor därute som nu måste försöka hålla sig kvar med näbbar och klor.
Min uppfattning är att det vore en välgärning om det "sanerades" rejält i den här branschen, men tyvärr kommer det nog inte att beröra de stora jättarna.
Gör gärna en djupdykning i enskilda mäklares anställnings- och arbetsvillkor, alla orter och marknader inkluderat, och du kommer att förundras eller snarare förtvivla.