onsdag 29 september 2010

Att söka nytt jobb eller inte…

Ni som följer bloggen vet att jag hade en motig dag på jobbet för ett tag sedan. Det hela har ordnat upp sig och lugnat ner sig och senaste dagarna har varit som vanligt. Jag trivs på mitt jobb. Samtidigt så satte det igång en process i mig att längta till något annat.

Mina ögon fastnade på en platsannons för ett företag som jag tycker är intressant. Ett jobb med större ansvar, antagligen med bättre betalt och kortare pendlingsväg. Nackdelar finns det också - innebär troligtvis mer arbete än vad jag utför idag, vilket är tvärt emot vad jag vill då jag vill ha mer fritid, personalansvar - vilket kan vara både positivt och negativt men som skulle bli en ny erfarenhet för mig vilket är lockande.

Jag vet att jag har lätt för att svartmåla det jag har och skönmåla det framtida, okända. Förbise och bagatellisera eventuella problem som en ny anställning skulle kunna medföra. Jag glömmer lätt de fördelar som finns med mitt nuvarande jobb och ser bara det som är negativt samtidigt som jag bara ser det som är positivt med det nya och väljer att blunda för de eventuella problem och nackdelar som det skulle kunna ha.

Jag har bytt jobb några gånger. En del av gångerna har inte blivit så lyckade, kanske för att jag valde att blunda för de nackdelar som fanns. Trots detta har jag aldrig ångrat att jag har bytt jobb. Det har givit mig nya erfarenheter och gett mig bekantskaper som jag inte hade fått annars.

Så frågan är, ska jag söka jobbet eller inte. Jag vill inte söka “bara för att testa” utan jag vill verkligen vara beredd att ta jobbet om jag blir erbjuden det. Det blir att fundera några dagar för att försöka fatta ett vettigt beslut.

Andra bloggar om:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails