måndag 27 september 2010

Vardagssparande

När det gäller sparande och minimera utgifter så tror jag på att det är de små sakerna som gör skillnad. Åtminstone är det där det börjar och grunden läggs. Med detta menar jag tex att släcka lampan när ingen är kvar i rummet, att för kvällsbelysning i fönster mm. använda lågenergilampor så mycket som möjligt, att undvika långa duschar, att ta cykeln istället för bilen när det är möjligt, att vara prismedveten i affären när man väljer varor mm. Många bäckar små blir som bekant en stor å vilket jag verkligen tycker stämmer i detta fallet. Tyvärr så känns det ibland som om jag är den enda som tänker så här hemma. Det hela känns ibland lite lätt komiskt när jag går runt och släcker i tomma rum i huset. Någon måste ju gå och tända också!

När det gäller spartips så finns det mängder av sidor som tar upp just detta. En del bättre än andra men prova att Googla på "spartips". För egen del så är det främst två saker som har gett stora resultat:

1. Matlådor - sparar fantastiskt mycket pengar på detta jämfört med att äta ute varje dag, även om jag gör det ibland också. Variation ger trivsel. Dessutom är det ekonomiskt ur den synvinkeln att maten inte slängs, vilket är ett stort problem.

2. Resa kollektivt - istället för att ta egen bil till jobbet. Tåget fungerar väldigt bra (när det inte är allt för mycket snö ute) men man förlorar i flexibilitet. Inte nog med att det är mer plånboksvänligt, det är dessutom ett bättre val ur miljösynpunkt samt är säkrare än att åka bil.

Hur är era funderingar när det gäller "vardagssparande"? Är det lönt att fokusera på det lilla eller bör man endast inrikta sig på det stora?

Andra bloggar om:

3 kommentarer:

  1. Det lilla har definitivt betydelse. Påminner om en sak min farfar en gång för många år sedan berättade för mig om hur man kan bedöma folk.

    "Om du vill se om folk är nogranna i sina göranden eller inte, se på utebelysningen hemma hos dem. Utebelysning lyser på dagen hos de som är slarviga."

    Det finns en del tankvärt där. Förresten, vill du utbyta länkar mellan våra bloggar?

    SvaraRadera
  2. Utebelysningen var en bra indikation. Jag ska tänka på det! Påminner mig om att när jag åkte genom Norge, på väg på skidsemester, när jag var mindre, så var alla ytterlamor tända på alla hus. Undra om det säger något om norrmän? :)

    Självklart byter vi länkar!

    SvaraRadera
  3. Hm, jag är nog inte så sparsam som jag trodde. Jag sparar inte på el och jag kör inte med matlåda eller storkok. Har en inneboende dock, det ger bra hjälp med boendekostnaden.

    Det kanske är därför en del är sambo... En bekant sa att hans förhållande inte längre var ett änktenskap utan mer en ekonomisk förening :-)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails