lördag 11 september 2010

Kortbedrägeri?

Det damp ner ett nytt kreditkort i brevlådan från Swedbank häromdagen. Bra! tänkte jag eftersom chippet på mitt nuvarande kort hade börjat strula ibland vid kortköp och jag ändå hade tänkt att beställa ett nytt. Men när jag läste vidare i brevet som följde med kortet så blev jag lite orolig:

“Swedbank har tillsammans med andra kortutgivare i Sverige identifierat ett bedrägeriförsök där ditt bankkortsnummer kan förekomma. Av säkerhetsskäl ersätter vi därför ditt kort med ett nytt.”

En snabb koll på kontot visade inga “skumma” transaktioner så det verkar som om jag inte tillhör de drabbade vilket givetvis var väldigt skönt.

Bra att de agerar och byter ut korten men mindre bra att det går att utnyttja systemet och komma över kortnummer. Grundproblemet verkar inte vara åtgärdat!

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails