torsdag 1 juli 2010

Räntehöjningen

Så kom då den förväntade räntehöjningen på 0,25% och genast så blir det skriverier om "så här mycket dyrare blir ert bolån". Är detta en nyhet? Jag skulle tro att de flesta med bolån är helt medvetna om hur mycket deras bokostnader kommer att stiga med den här räntehöjningen. Pressen verkar ha en förkärlek till att måla ut gemene man som okunnig och inkompetent men jag tror som sagt att de som har klarat av att låna till en bostad har tillräckligt bra koll.

Räntehöjningen var ju som sagt var inte direkt en överraskning. Eventuellt kunde den väntat till i höst eller så skulle det blivit lite mer än 0,25 men att det skulle bli en höjning i närtid var väntat. En del utav höjningen är troligen redan inräknad i den nuvarande rörliga räntan som har krupit uppåt den senaste tiden.

För egen del så sitter jag lugn. Jag tänker fortsätta mitt upplägg att ha ungefär hälften bundet och hälften rörligt. Fegt, förståndigt eller bara "svenskt lagom", oavsett så känns det bra för egen del. Planerar en till extra amortering lite senare i år för att förhoppningsvis nå en belåningsgrad på 72% i år. Vi sätter av en fast summa varje månad som ska täcka räntor och amortering. För närvarande blir det pengar över som då används till dessa extra amorteringar. Med nuvarande lån kan räntan gå upp ungefär till 5% för att vi ska bli tvungna att skjuta till mer pengar.

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails