söndag 8 augusti 2010

Börjes burk – bli en börsvinnare med teknisk analys

I veckan var jag på biblioteket i vår lilla stad för första gången på flera år. När jag gick därifrån så ställde jag frågan till mig själv: varför har jag inte varit här mer ofta? Bibliotek är fantastiska!
Med mig hem så hade jag två böcker varav den ena var Börjes Burk - bli en börsvinnare med teknisk analys av Lars Ohlsson. Jag hade inte hört talas om denna tidigare men efter att ha googlat lite så har jag förstått att den är smått legendarisk i vissa kretsar. Varför skulle jag då låna en bok om teknisk analys? Jag som hävdar att fundamental analys är det rätta för att hitta rätt aktier. Tja, det ena utesluter väl inte det andra tänkte jag och jag är villig att lära mig mer om ämnet. Det skulle ju inte vara fel att kunna köpa de aktier som man identifierar mha fundamental analys för att sedan köpa dem vid "rätt" tillfälle mha teknisk analys? Boken, som har några år på nacken, kom ut 1995. Vid denna tid var datorer inte någon självklarhet i hemmet och programmet, Mr Trader Analysis System, som boken kretsar runt, körs på något så exotiskt som en MacIntosh. Tyvärr verkar det som om företaget, med utvecklaren Börje Lindkwist som VD, gick i konkurs i slutet av 2008 och därmed inte finns längre.
I vilket fall som helst så var det inte programmet som sådant jag var intresserad av utan en förklaring av teknisk analys samt en förklaring över de verktyg som används. Även om det har gått en del år så är detta fortfarande aktuellt. Mycket riktigt så går boken igenom vanliga geometriska figurer, RSI, momentum mm. men även lite mer udda Hausseindex som verkar vara ett Mr Trader specifikt verktyg. Dessutom metoden Point & Figure som jag aldrig har sett tidigare. Används detta nu för tiden eller var det endast före datorns intrång?
Boken är rolig! Hur nu en bok om teknisk analys kan vara det! Den är skriven med glimten i ögat och det är flera gånger man får dra på smilbanden och nicka igenkännande. Mest tydligt tycker jag det blir när man läser om de bubblor som har förekommit genom tiderna. Med facit i hand är det lätt att se varthän det barkade och hur blinda alla blir när hjulen bara snurrar på. Börskrachen på 90-talet, Fermenta med Refaat El-Sayed mm. I efterhand klart underhållande, men samtidigt en larmsignal över vår egen tid. En annan rolig och tänkvärd tanke som först fram i boken är att göra tvärt om vad som skrivs i tidningar och andra media. Något som jag själv har funderat över. När alla tidningar skriker ut hur du bäst tjänar pengar på börsen, då är det dags att kliva av.
Jag kan tycka att den tekniska analysen skönmålas lite väl ensidigt i boken. Det framstår som väldigt enkelt att följa tecknen som utläses ur kurvorna och bli garanterat rik. I ett avsnitt i boken beskrivs när Börje Lindkwist förvaltar en summa pengar åt en granne för att bevisa för honom att han system fungerar. Börje lyckas givetvis med detta. Hans portfölj stiger med 140% och grannen är nöjd och blir en ny kund av systemet. Jag är skeptisk! Om historien är sann så är det inte enbart programmet som gör att Bröje lyckas med sina affärer utan att även Börje har synen och känslan för hur aktier rör sig. Jag tror inte att vem som helst kan upprepa detta.
Jag uppskattade i vilket fall boken, den gav mig en inblick i TA och jag kommer att läsa vidare i ämnet.

Se denna sida för övriga böcker som jag har skrivit om.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails