fredag 9 juli 2010

Binda elpriset – nu är det dags!

(ursäkta dubbelpostningen!)

Min plan är sedan i vintras att binda under sommaren för ett par år framåt. Om detta är rätt eller fel finns det mycket skrivet på nätet. Cornucopia? menar att fast elpris är att föredra medans tex E24 säger att det är en rent av usel affär. Nu har vårt behov av el minskat sedan några år tillbaka då vi skaffade fjärrvärme istället för den elpanna som vi hade i källaren. Fjärrvärmen är än så länge billigare än elen. Men likaväl vill jag givetvis ha så billig el som möjligt över tiden.

image

Ovan ses hur priset på NordPools medelspotspriser har varierat över tiden 2002-2010. Priserna är hämtade från Fortum och innehåller även priset för elcertifikat vilket jag tyckte hade mindre betydelse då jag enbart vill jämföra priserna.

image

Det verkar historiskt sett vara billigast att binda priset runt april till augusti. Inte helt oväntat. Jag hoppas att historien upprepar sig och tänker därför ändra mitt avtal nu. Som vanligt som är det den som lever som får se om det var rätt beslut eller inte. Tanken är att binda avtalet på två år eller mer. Jag får kontakta mitt elbolag och se vad de har att erbjuda.

Technorati-taggar: ,,

5 kommentarer:

  1. fast jag hoppas du är medveten om att det inte är precis som rörlig och bunden ränta att det rörliga elpriset är ett annat är det bundna. Idag så får du betala 58öre +alla skatter och mons=108öre per kwh i 1 årig buudet elpris. Det rörliga ligger idag på 48+skatter, moms=94öre. 18öre per Kwh kostar det idag att binda på 1 år.

    3 år priset ligger dock idag lite lägre än 1åringen. Skulle jag råda idag så jag antingen teckna rörligt eller 3 årig bunden.


    i ditt inlägg skriver du oom att binda räntan men prisgrafen du visar är den rörliga räntan...

    SvaraRadera
  2. Hej Christoffer
    Jo, jag är medveten om att det tillkommer skatter och moms (!) samt avgifter. Tack ändå för påminnelsen!

    Jag förstår inte riktigt vad du menar med räntan?!

    SvaraRadera
  3. Det jag menar är att du inte kan binda ditt elpris till det rörliga elpriset (som är det som du har i din graf).

    Skall man binda elpriset så får man lov att betala det bundna elpriset (som idag är mycket högre än det rörliga).

    precis som bunden och rörlig ränta.

    SvaraRadera
  4. Hej igen Christoffer.
    Jag är medveten om att priset ovan är det rörliga priset från Fortum. Alltså inte det pris man kan binda elen till. Jag har inte hittat samma historiska data (men inte letat speciellt mycket) för det fasta elpriset. Min bild av det hela var att det fasta priset ändå hänger ihop med det rörliga priset. Ett högt rörligt pris ger ett högt fast pris, men så kanske den kopplingen kanske inte är så stark?!

    Jag har nu bundit vårt elpris till ett pris på 8 öre mer per kWh. Ett högre pris för en garanti att få betala samma pris under perioden. Rätt eller fel, men det är mitt val.

    SvaraRadera
  5. Hur gick det ? :)
    Har det lönat sig med tanke på kylan i vinter osv ?

    /K

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails