söndag 17 januari 2010

Premieavgift hos SPP

 
Det är synd att man måste bli förbannad innan man får det bättre.

Jag började ett privat pensionssparande för många år sedan och på den tiden var jag inte speciellt intresserad av ekonomi och jag brydde mig inte speciellt vad jag valde för något. Valet föll på Generationsfonder från SPP som i mitt tycke då verkade vettigt. Jag har allt sedan jag började spara månadssparat i sammanhanget ett ganska så litet belopp. Då jag inte kommer upp till gränsen på 12.000 per år så får jag varje år när det börjar närma sig årsskifte, en påminnelse av SPP om att jag har utrymme att spara mer. Detta brukar jag göra om jag har pengar över.

Samma sak hände förra året och jag fick för någon vecka sedan en bekräftelse av att jag hade gjort min extraersättning. Det som fick mig att hicka till var den avgift som SPP hade tagit ut. En så kallad premieavgift på 3,5%! Genom ett mail till SPP fick jag bekräftat att man inte tog ut någon insättningsavgift men då en premieavgift istället. Vad är skillnaden undrade jag, något som jag inte fick något acceptabelt svar på. Bägge tas ju ut vid insättning på kontot. Jag tog telefonkontakt med SPP och började ställa frågor om vad jag hade för möjligheter att avsluta mitt sparande samt eventuellt flytta det till någon annan.  Först då fick jag ett motbud på premieavgiften. Utan problem kunde de tänka sig att sänka denna till 1%. Usch och fy! Varför ska man behöva vara en gnällig kund för att få det man från början har rätt till?!

Jag har för närvarande accepterat denna sänkning och väljer att ligga kvar hos SPP. Jag kommer att fortsätta se över mitt pensionssparande och se om det finns bättre alternativ. Det som grämer mig mest är att jag under alla de år jag har pensionsparat har betalat denna avgift. Även om jag inte har haft något stort sparande så blir det ändå en hel del pengar av det, pengar som jag har fått arbeta ihop. Pengar som jag absolut inte vill ge bort någon annan utan att få något tillbaka.

Hur gör ni andra med ert privata pensionssparande?

Foto ovan från: http://www.flickr.com/photos/akermark/

2 kommentarer:

  1. Vårt private sparande i fonder ser vi på som vårt pensionssparande, och har inte privat skattegynnat pensionssparande.

    Som du har noterad er det ofte store avgifter med privat skattegynnat pensionssparande. Utover premieavgiften på 3,5% tar SPP 0,75% i administrasjons avgift varje år. Med mera så ska Staten ha sin avkastningsskatt som numera er ca 0,46%. Då du har fondförsäkring får du betala fondavgiftene også. I slutenden er dette dyrt och kanskje det löner seg om du har mindre skatt när du tar ut pensjonen.

    Det er andre aktörer som er mycket billigere, exempelvis Nordnet/Avanza, och passer du på å välja fonder med låge avgifter, exempelvis Sverige indexfond uten köpsavgift, kan du komme bra ut.

    Tilbake til vårt pensionssparande. Efter at SPP fonder tok bort innsättningsavgiften for direktsparande i fonder så er det mesta av vårt nysparande der då de har mycket låge avgifter på sine indexfonder.

    SvaraRadera
  2. Hej Lex. Tack för dina kommentarer. Höga avgifter är helt klart ett gissel. Önskar bara att jag hade varit mer insatt och brytt mig mer när jag tecknade mig för detta sparande för flera år sedan.
    Jag ska undersöka Avanza lite närmre. Jag tror till och med att de betalar eventuella avgifter för att flytta över sparandet. Annars kan ju ett alternativ vara att öppna ett nytt, parallellt sparande där.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails