söndag 10 januari 2010

Söndagsbetraktelser 10/1

Det har varit kalt under veckan som gått. Nu har det bytts ut mot en temperatur strax under nollan men med en ordentlig blåst istället. Effekten som krävs för att värma huset är nog densamma nu som när det var –15 under helgen skulle jag tro. Nu blev det aldrig någon elbrist som en del befarade men det var nog inte så långt borta. Då är det skönt med en egen kamin som det går att elda i. Där behövs ingen ström och det var delvis därför vi satte in den för 4 år sedan, när Gudrun hade varit på besök. Elpriset på Nord Pool steg kraftigt under fredagen men då vi numera har fjärrvärme så blir vår påverkan minimal. Jag tänker ändå se över vårt elavtal till våren och troligtvis välja ett bundet avtal. Nu sitter vi med ett rörligt avtal vilket enligt E24 skulle vara det billigaste men helt fel enligt Cornucopia? som hävdar att man alltid ska ha bundet elpris.

Helgen har inneburit en hel del TV-tittande, helt emot Per Pennings visa råd att man bör göra någonting mer nyttigt istället. Helt rätt, men svårt just denna helg då avslutningen på Tour de Ski hölls. Alldeles för spännande för att kunna låta bli att titta. Efter Vasaloppet är det nog det jag ser fram emot mest att se under året.  

Mitt webb-projekt går sakta framåt. Sitter fortfarande i Joomla och försöker få det som jag vill ha det. Svårt men kul!

Jag känner en viss oro över utvecklingen i länder som Island, Grekland, USA, Irland och nu senast England. Man undrar ju vart det är på väg. Tyvärr inget man kan påverka själv utan det gäller att på bästa sätt se om sitt eget hus.

Till sist det positiva denna vecka. Det ljusnar ute! Jag tycker det har blivit märkbart ljusare om mornarna men framförallt om kvällarna. Jag har till och med fått ställa om lite olika “timerar” jag har på både inne och utomhus belysning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails