onsdag 14 oktober 2009

Låna ut istället för att ge med Kiva

bannerlong

För några veckor sedan så gick jag med i Kiva. Kiva är en organisation baserad i USA för att administrera mikrolån till utvecklingsländer. Jag tycker om tanken, att inte ge bort pengar utan istället låna ut dem utan vinstintresse då jag inte får någon ränta på mina pengar. Jag läste sedan om att den lokala utlånaren tar ut en ränta vilket jag kan tycka är ok om det är för att täcka deras omkostnader utan vinstintresse. Jag har länge tänkt att jag skulle göra detta, istället för att som vanligt skänka pengar till någon hjälporganisation.

Betalning gjordes med hjälp utav PayPal, något som gick mycket smidigt och utan problem. Jag använde funktionen e-kort hos min bank vilket innebär att ett tillfälligt VISA-kort skapas med ett bestämt maxbelopp. Känns tryggt och säkert.

Nu har jag lånat ut en mindre summa till en sömmerska samt till en dryckesförsäljare. Båda i Afrika. Ska bli spännande att följa deras utveckling samt om jag får tillbaka mina pengar som jag då kan låna ut till någon annan behövande.

Per Penning skrev för ett tag sedan om samma sak.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails