torsdag 28 oktober 2010

Pomodoro – effektivitet i perioder

Jag har tidigare beskrivit att jag använder mig av GTD-metodiken för att effektivisera mitt arbete och för att faktiskt komma ihåg alla de saker som man tar på sig och lovar andra. Detta fungera för mig mycket bra och något som jag kommer att jobba vidare med. Men, detta effektiviserar bara att hålla koll på allt som måste göras - det utför inget. Att höja koncentrationen och effektiviteten på det man ska göra kan ibland halta. Man har 1000 saker som ska göras men ändå så är det svårt att motivera sig att verkligen jobba och slutföra en uppgift.

Så därför blev jag glad när jag snubblade över en sida angående Pomodoro-tekniken. Kortfattat så går det ut på att jobba intensivt i 25 minuter med en uppgift för att sedan ta en rast på 3-5 minuter. Upprepa till uppgiften är utförd. Allt detta hålls i ordning av en vanligt kökstimer. Kökstimer kan ibland ha utseende av en tomat - därav namnet på metoden – Pomodoro är italienska för tomat. Varje avslutad period markeras vid respektive aktivitet i en lista. Eventuella störningar markeras också och detta gör att man får ett fokus på störningar och hur ofta man faktiskt låter sig störas och har tankarna på annat än den faktiska uppgiften.

Metoden kan ju givetvis anpassas så att den passar ens personliga önskemål bättre. Perioderna kan vara kortare eller längre, rasterna lika så. För egen del så för jag inte upp mina "pomodoro-uppgifter" på en speciell lista utan här samkör jag det med de listor jag redan har i GTD-systemet. Det passar mig bättre. Sedan jobbar jag inte med Pomodoro varje dag utan endast då jag måste ta mig i kragen för att få någonting gjort. Som vanligt, när man får något uträttat, så känner man en tillfredsställelse med det och därigenom en egen, personlig belöning. Kökstimern har jag bytt ut mot mobiltelefonen. Jag skulle tro att det inte skulle vara så poppis hos arbetskamraterna att använda en riktig tickande kökstimer.

Så nästa gång du har det är motigt att motivera dig på jobbet, prova Pomodoro, det kanske är just det du behöver?!

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails