onsdag 4 augusti 2010

Intressant läsning om sparande

Länsförsäkringar presenterade tidigare i veckan en intressant rapport om svenskens sparande.

Lite intressanta resultat från rapporten:

  • 82% månadssparar
  • 48% vill spara mer än vad de gör
  • 64% sparar under 1000 kr i månaden. Medel ligger ändå på ca 1400 kr vilket innebär att ett fåtal sparar betydligt mer.

Vårt sparande varierar månad till månad men ett medel ligger på 5000 kr skulle jag tro. Trots att detta är bra summa jämfört med rapporen så blir jag själv mer och mer sporrad till att spara mer än vad vi redan gör. Läser en hel del ekonomibloggar och ser era sammanställningar. Flera har väldigt stora sparkapital vilket verkligen inspirerar mig.

Det som är lite oroande i rapporten är avsnittet som handlar om buffertsparande. 23% har ett sparkapital som är mindre än 10 000kr. Länsförsäkringar påpekar vikten av att ha en buffert för oförutsedda utgifter. Enligt dem så bör den vara mellan en och två månadslöner före skatt. Jag kan inte annat än att hålla med även om jag för egen del har ett mål på 100 000 kr under detta året. Behovet av storleken beror givetvis på egna förutsättningar, familj, bostad mm.

Du hittar Länsförsäkringars rapport här: Till soliga, regniga och äldre dagar

2 kommentarer:

  1. Efter att ha läst flera artiklar om detta har jag haft svårt att utröna hur det egentligen ligger till.
    Medan vissa källor säger att majoriteten sparar meddelar andra att väldigt få sparar. Så det verkar helt bero på vem som ligger bakom undersökningen. I och för sig är det säkert en hel del som pensionssparar, men det är ju en helt annan sak än att spara till exempelvis en buffert.

    SvaraRadera
  2. Hej Marcus
    Jag håller med om att det kan vara förvirrande med sådana här undersökningar eftersom de inte är gjorda på samma sätt. Ena veckan så säger de si och veckan efter så, man vet inte vad man ska tro. I denna undersökningen var dock sparandet redovisat exklusive pensionssparande vilket var positivt.
    Nu behöver ju inte allt sparande vara buffertsparande utan kan sparande för framtida konsumtion, men jag tyckte ändå att det var överraskande många som sparade regelbundet. Media har annars en tendens att kunna svartmåla och "dumförklara" massan och påstå att det är värre än vad det verkligen är. Det tycker jag denna rapport motbevisar.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails