lördag 7 februari 2015

För mycket räntesparande

Med hotet om minusränta hängande över oss så har jag insett att vi har allt för mycket räntesparande. Detta är ju ett problem även om vi inte får minusränta då det i många fall är noll eller väldigt dålig ränta på de flesta konton utan bindningstid. Något jag borde uppmärksammat för länge sedan men sent ska syndaren vakna.

Så vad finns det då för alternativ? I jakt på rimlig avkastning har börsen stigit brant på kort tid. Det finns säkert fortfarande attraktiva enskilda aktier att köpa, men det gäller att hitta dem. Nej, här väljer jag att avvakta den dipp som kommer förr eller senare. Jag har en kassa för möjliga köp för några aktier som jag har under bevakning.

Funderar på företagsobligationsfonder som nämns i inlägget ovan men har även kommit in på räntebevis från Nordea. Känns säkert då man “alltid” (om inte Nordea eller bolaget man lånar ut till går i konkurs vilket känns ganska osannolikt) får tillbaka sina insatta pengar vid bevisets utgång. Dessutom kan en del bevis köpas till ett värde under nominellt värde (10.000) vilket känns väldigt intressant. Man får vänta till förfallodagen för att garanterat få tillbaka sina pengar, men annars, vad finns det för nackdelar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails