söndag 14 mars 2010

Söndagsbetraktelser 14/3

Solen har faktiskt lyst idag, samtidigt som det snöade. Vädret verkar ha lite svårt att bestämma sig, vinter eller vår.

Husinspektion

Efter att ha titta på TV3s lyxfällan i veckan, där veckans huvudperson hittar hela vinden full med mögel (som han inte hade nog med bekymmer redan), så har jag inspekterat vår vind efter fuktskador, både från insidan och utsidan och kunde konstatera att det såg bra ut. En sådan kontroll bör man göra en gång per år om man är husägare, ett tips jag fick av vår besiktningsman när vi köpte huset. Det är ungefär som att gå till tandläkaren regelbundet, det är billigare ju tidigare man hittar problemen. Missade du Lyxfällan i veckan, eller inte har TV3 kan du se det på TV3play.

Elräkningen

Elräkningen för årets två första månader damp ner i brevlådan under veckan. Ganska så väntat så var det högre än vanligt eftersom vi nu, denna vinter har haft rörligt elpris. Min tanke var att binda priset igen framåt våren/sommaren/hösten när priset har gått ner men jag vet inte om detta är det rätta att göra. Cornucopia? har tidigare skrivit om att binda är det enda rätta medans E24 i veckan menade att ett fast elpris på sikt är en riktigt usel affär. Jag får ta tag i detta när solen börjar lysa på allvar ute.

Stockman har också uppmärksammat elräkningen och gör dessutom en beräkning på att "låtsashedga" din elräkning genom att köpa aktier i Eolus vind. En intressant tanke tycker jag. Särskilt som jag själv äger några Eolus aktier. En aktier som nog är den jag tror allra mest på i min portfölj på några års sikt.

Nu väntar en ny arbetsvecka, full av härliga utmaningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails