lördag 27 mars 2010

66% amorterar på sina bottenlån

Enligt en undersökning gjord av Demoskop på uppdrag av SEB så är det endast 66% som amorterar på sina bottenlån. Detta jämfört med 71% för fem år sedan.

För egen del så amorterar vi på vårt botten lån men så har vi inte alltid gjort. För fem år sedan så tillhörde vi de 29% som inte amorterade på bottenlånen. Varför? Jo därför att vi amorterade på vårt topplån. Topplånet hade som brukligt en högre ränta och därför var det mer lönsamt att lägga våra amorteringar där.

Kan man anta att andelen som amorterar på sina topplån är samma som för fem år sedan? Om inte så säger inte säger ovanstående undersökning speciellt mycket. Jag har inte lyckats med att hitta källan till undersökningen utan endast artiklar om den, likt den ovan på E24.

4 kommentarer:

  1. Det vore ganska intressant att veta vad de som inte amorterar lägger pengarna på i stället.

    Konsumerar de i stället för att amortera? De kanske inte har råd att amortera, eller investerar de pengarna på börsen?

    Jag vet att detta inte framgår av undersökningen, men ändå en intressant fråga.

    SvaraRadera
  2. Håller helt med Herr K. Det är något jag också har funderat på när man känner sig ensam i hela världen att amortera på lånen. Vad gör alla av sina pengar? Men det är klart, det är kanske därför vi inte har splirrans nya bilar, båt, stuga vid havet mm.

    Hmm... undrar vem som är fel ute?

    SvaraRadera
  3. Jag tror inte du är den som är fel ute i alla fall!

    Men det är väl en fråga alla måste ställa sig antar jag: hög status och standard, eller fri och en standard man har råd med? :)

    SvaraRadera
  4. Jag vet ju vad jag föredrar. Jag tycker inte alls om lån och föredrar helt klart att till största del faktiskt äga det jag har och nyttjar.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails