onsdag 3 februari 2010

SkiStar är övervärderad?

SkiStar tog ett skutt uppåt idag på 1,35% vilket jag givetvis tycker var trevlig eftersom den ingår i min portfölj.

Jag har som omnämnt i senaste månadsavstämningen, inte haft någon riktig strategi för mina aktieinköp och i ärlighetens namn har jag inte alltid (läs: sällan) analyserat bolagen innan jag har köpt. Det hela har varit mer på känsla och hjärta. Det är slut med det nu. Tilläggas bör att jag inte är någon aktieanalytiker av rang, utan nedanstående är efter eget huvud och förstånd. Det är fritt att ha en annan uppfattning.

Minussidan

När jag börjar gå djupare på aktieläget i Skistar, har jag blivit orolig. Jag tycker mig se att företaget är högt värderat, nära övervärderat, även på längre sikt. SkiStar har haft en bra utveckling över de senaste åren. Förra året steg vinsten med 41% och året innan dess med 9%.

För att hålla denna ökningstakt när det gäller vinst vill det till ett förvärv så som jag ser det. Eventuellt finns det med i beräkningarna. På årsstämman 2009 talas det om “nya affärsmöjligheter”. Senaste förvärvet skedde 2005 då Trysil blev en del av SkiStar.

P/e talet låg på ett snitt för 2009 på 15,4 och ligger nu strax under 19 med aktuell kurs (131,00) vilket jag anser som väldigt högt.

Plussidan

Jag tycker om bolaget och har ett förtroende att företagets produkter ligger i tiden och kommer troligtvis att öka i popularitet framöver. Jag gillar själv att åka skidor och har alltid varit nöjd kund vid de tillfällen jag besökt de anläggningar som ägs av bolaget. Efter detta års rejäla vinter tror jag även att intresset för skidor och vintersport i allmänhet kommer att öka. Det är nog många som provar på skidor vid någon anläggning hemmavid som kommande år, när inte snön ligger i hela landet, som kommer att boka en vecka vid någon utav Skistars anläggningar. Företaget är verkar välskött och VD:n, Mats Årjes, inger förtroende.

Det svenska valuta är billig i många utländska besökares ögon vilket i detta fall är positivt. Flera besökare från Norge, Danmark och Tyskland väntas under säsongen.

Bokningsläget rapporterades vid stämman i mitten av december vara väldigt god. Över förra årets nivåer som då var en rekord säsong. Tillgången på snö vid SkiStars anläggningar är också god.

Detta talar för att det kommer bli ett bra år för SkiStar, men är det tillräckligt för att motivera den höga aktiekursen? Jag tycker inte det.

Personlig slutsats

Aktien är vid nuvarande kurs högt värderad, även på lång sikt, så det rimliga vore att sälja av mitt innehav. Dock tycker jag att företaget har en potential som jag inte vill missa ifall jag har fel. Jag kommer alltså fega och sälja av hälften när lämpligt tillfälle ges.

Dessutom vill jag i år utnyttja aktieägarrabatten. Bara där finns en rejäl slant att spara vilket också måste vägas in.

SkiStars kalender ser ut enligt följande:

2010-03-19 Halvårsrapport, 1 september 2009 – 28 februari 2010
2010-06-22 Niomånadersrapport 1 september 2009 – 31 maj 2010
2010-10-04 Bokslutskommuniké 1 September 2009 – 31 Augusti 2010

Andra bloggar om: ,

1 kommentar:

  1. Intressant inlägg om Skistar. Aktien uppvisar ofta ett säsongsberoende. Det kan kanske vara en tanke när man går in i aktien.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails