onsdag 23 juni 2010

SkiStars delårsrapport

SkiStar presenterade igår sin delårsrapport för det tredje kvartalet  i det brutna räkenskapsåret 2009/2010.

Omsättningen ökade med 4,7% till 670 miljoner kronor i kvartalet jämfört med samma kvartal förra året. Sett till hela året så steg omsättningen med 4% till 1667 miljoner kronor och vinsten ökade till 522 miljoner jämfört med 455 med förra årets nio första månader. Däremot, så räknar bolaget med att fjärde kvartalet kommer att bli lite svagare än förra året delvis på grund av att man har investerat genom Ski Invest Sälen AB som bland annat äger Experium i Sälen vilken är en badanläggning, bio mm. Denna verksamhet kommer att gå back under kvartal 4.

Intresset är alltså fortsatt stort för skidåkning i Sverige trots den stränga och långa vintern som var. Jag tror att den gångna vintern kommer att gynna skidsporten framöver då det har fått många nya människor att prova på skidåkning. Nya kunder kommer till. SkiStar visar också att de är duktiga på att tjäna pengar på aktiviteter runt omkring skidåkningen, något som är väldigt uppenbart när man är och besöker deras anläggning.

Jag skrev tidigare i år att jag tyckte att SkiStar var övervärderat. Kursen stod då i 131 kronor. Kursen har sedan detta både varit uppe runt 145 men också så lågt som 115. Med bakgrund av vad som presenterades i delårsrapporten så tycker jag inte att läget har förändrats så där jättemycket. Företaget går bra och är välskött men jag ser inga direkta anledningar till att vinsten skulle utvecklas ännu bättre än tidigare. Snarare tvärt om vilket säkert även bolaget är medveten om. Kanske ligger det ytterligare förvärv och lurar bakom hörnet?

Placera.nu menar att SkiStar aktien har mer att ge och rekommenderar köp. De pekar mest på ett lågt p/e tal baserad på nästa års vinst. Jag tycker nog de är lite väl optimistiska men kanske är jag för pessimistisk? Sanningen kanske ligger någonstans mitt emellan.

Slutsatsen blir att jag behåller min aktier men kommer inte att köpa fler till detta pris.

SkiStars rapport hittar du på deras corporate sida.

Andra bloggar om: ,

3 kommentarer:

  1. Skistar har ofta uppvisat ett säsongsmönster. Vad tror du om ett sådant upplägg?

    SvaraRadera
  2. Hej, Det finns inget samband mellan att Sven Hagströmer säljer aktier i Skistar sedan 23 juni och att det bolag som han kontrollerar, Avanza (= Placera.nu) rekar Skistar....

    Sven Hagströmer har enligt Avanzas insider-statistik sålt cirka 16000 aktier per dag.

    SvaraRadera
  3. Anonym: Ingen aning om det finns ett samband men det är ju en intressant observation om det stämmer.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails