onsdag 17 februari 2010

Aktieregler

Mina aktieaffärer har genom året inte varit speciellt lyckade. Ofta har det känts som om jag har varit helt i motfas mot marknaden i övrigt och att mina köp lika väl skulle vara en säljsignal till övriga. Mina fonder har varit mer lyckosamma men det beror till största delen på att det har varit väldigt långsiktiga affärer. Jag har kommit fram till att jag har saknat ramar och regler för hur jag ska agera. Ofta har köp och sälj varit väldigt spontana utan någon större grund – mest på känsla.

Jag har funderat ett tag och kommit fram till följande “regler” för mina fond och aktieaffärer. Har även sneglat på Aktiespararnas gyllene regler.

Mål för min aktie- och fondportfölj är (blygsamma) 5% per år.

Affärerna ska vara långsiktiga. 1-5 år.

Alltid ha tålamod innan en affär. Både för sälj och köp. Aldrig handla i en aktie som jag inte har analyserat innan. En "spärr” för köp på 1 vecka för att inte förivra mig.

Vid köp sätta upp en försäljningskurs. Både uppåt och nedåt. Vid uppgång så sätts en ny gräns om det bedöms rimligt att kursen kan gå upp ännu mer.

Köp poster för större summor än tidigare. Dels för att minska påverkan av courtage men även att få bättre utdelning när det går upp. Detta innebär ju givetvis också en ökad risk om det går ner.

Köpa bolag som jag vet och förstår vad de gör. Inget “IT-hokus-pokus” om ni förstår vad jag menar.

En enskild aktie får inte bli >50% av portföljen genom köp.

Alltid ha minst 5 aktier i olika 5 olika branscher i portföljen.

Fonder ska fokusera på utlandsmarknader då aktieinnehavet är till 100% nordiskt.

Max 25% av vårt totala sparande ska vara i aktier och fonder.

Känna mig trygg i mina beslut. Inte kolla aktiekursen flera gånger per dag. Det är spännande men tar energi från annat som är viktigt på riktigt.

Synpunkter mottages tacksamt!

Andra bloggar om: , ,

2 kommentarer:

  1. Bra riktlinjer, men varför bara ha ett mål på 5%? Och vad gör du om du inte klarar det, ändrar strategi helt eller fortsätter som vanligt? Och för mig skulle det kännas onödigt att sätta en försäljningskurs, om jag sedan ändrar den allt eftersom marknaden ändras. Men annars var det som sagt bra. =)

    SvaraRadera
  2. Vad som händer om jag inte klarar målet har jag inte funderat på. Kanske är det då dags för en ny strategi då.
    Tanken med att ändra gränserna vid en uppgång är att säkra en eventuell vinst.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails