söndag 9 augusti 2009

Förändringar i månadsavstämningen

Jag har funderat på följande ändringar i månadsavstämningen:


1. "Lill-bilen" är avskriven. Ett restvärde på 1500 får ligga kvar konstant. Värdet är lågt och detta är lite att lura oss själva. Jag skulle nog få 10.000 om jag sålde bilen på blocket idag. Detta innebär också att det blir mycket dyrare att köpa en ny bil som vi måste ta upp avskrivningen på igen.

2. Skriva upp värdet på huset med 1% per år. Jag har idag värderat huset till 1 miljon vilket nog är något i underkant men jag har tyckt det är bättre att ligga där än att vara för optimistisk. Vi har under året/åren gjort en del investeringar och renoveringar vilket jag inte har ökat värdet på huset med i motsvarande grad. En kompromiss blir då att öka värdet på huset med 1% per år vilket ger 833 kr/månad.

Detta sammantaget gör att våra fasta tillgångar inte kommer att sjunka lika fort som tidigare och att det blir "lättare" att få ett positiv utveckling framöver. Dock så är det inte någon överdrift någon utav de ändringar jag gör utan det är istället en mer realistisk modell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails