fredag 21 augusti 2009

Buffertsparande

Jag får nog känna mig (oss) rätt så duktiga. Per Penning skriver om att handla på krita (vilket jag gör väldigt sällan, tycker om att betala för saker även om det händer!) men även om olika buffertspar man har och använder. Här är de buffertar vi har:
Räntebuffert på huslånen (räknar med en ränta på 6%)
Bilreparationer och framtida bilinköp (sätter av pengar varje månad beroende på hur mycket jag har kört i tjänsten)
Hus (1500 i månaden för framtida reparationer och underhåll men även för inköp av vitvaror (men inte möbler!))
Nöje (endast en liten summa, får ofta skjuta till mer pengar när vi väl ska göra något)

Hur buffertsparar ni?

Andra bloggar om:

2 kommentarer:

  1. Jag avstämmer min lön efter räkningar och mat och diverse utgifter. Resten åker undan till sparande.

    SvaraRadera
  2. Pengar och cash:
    Fördelen att ha sparandet uppdelat på olika "konton", i mitt fall i ett vanligt excell-ark, är väl att man vet vad man har att rätta sig till för investeringar och kostnader inom det området. Jag tycker i alla fall det är lättare att inte rusa iväg och köpa massa onödigt om pengarna är öronmärkta till annat.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails