lördag 12 april 2014

100koll igen!

Sedan 2012 så har vi använt Eons tjänst 100koll. Det började med att jag ville ha bättre koll på vår elförbrukning och tittade runt efter energimätare. Jag hade tur, för just då höll Eon på med ett projekt som kallades 100koll. Jag fick möjlighet att vara med i ett utvärderingsprojekt.

Det som vi då testade bestod av en display som visade förbrukning i realtid samt möjlighet att kontrollera sin förbrukning på nätet eller via appar till android och ios. Det ingick också smartplugs där enskilda apparaters förbrukning kunde mätas. Vi hade extra koll på TV och dator. Projektet/förstudien lades ner för något år sedan och möjligheten att kontrollera via nätet/app försvann.

I det stora hela så har jag varit väldigt nöjd med denna lösning. Det som framförallt blev använt var displayen där man slängde ett öga när man gick förbi. Var förbrukningen då högre än vanligt så kontrollerade jag om det var något särskilt som stod på som inte behövde det. Jag blev också medveten om hur mycket vi tvättar…

Sedan en tid tillbaka så erbjuder Eon på nytt att teckna 100koll. Denna gång så är det en modifierad variant. Borta är displayen och enda möjligheten att se din förbrukning är nu via
nätet/app. Endast en smartplug skickades med denna gång. Med denna har man möjlighet att följa förbrukningen för ett uttag samt att man kan styra detta uttag (på/av) via appen. Själva presentationen av förbrukningen har gjorts om en del. Från att enbart innehålla grafer och siffror så har Eon visualiserat förbrukningen med olika coacher. Bongo, som vi använder, riktar sig mer mot barn. Humöret på Bongo skiftar, ju mer man gör av med jämfört med samma tid dagen innan, desto sämre humör för Bongo. Detta funkar på barnen har jag märkt. De går ibland in och tittar hur vi ligger till vilket är precis det jag vill. Tyvärr så är jämförelsen lite trubbig tycker jag. Eftersom jämförelsen är mot samma tid dagen innan så kan det slå rätt så mycket. Lagar man mat kl 17 ena dagen och 18 den andra så blir det helt olika resultat. Jag hade hellre sett en jämförelse över ett helt dygn eller ännu längre. Kanske en tidsperiod man själv kunde bestämma.

Tjänsten är än så länge gratis. Efter ett år börjar det kosta pengar. Jag är ännu inte helt övertygad om att vi kommer att fortsätta att använda det då.

Andra bloggar om: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails