söndag 13 juni 2010

Fundamental analys vid inköp av aktier

När jag handlar aktier på börsen så använder jag mig av fundamental analys (FA) för att hitta de bolag som är intressanta. Vid fundamental analys analyseras företagets eventuella vinst, omsättning, kassaflöde mm. och en prognos för företagets framtid försöker göras. Analysen förenklas genom att använda nyckeltal som enkelt hittas på olika börssidor eller kan beräknas själv genom att läsa företagens rapporter.

Såhär hittar jag de företag som bedömer som intressanta. Viktigt är också att jag förstår vad företaget verkligen gör och tjänar pengar på. Helt enligt mina aktieregler.

För att sedan hitta rätt köptillfälle (om det nu går att hitta något som är rätt?) så sneglar jag även på teknisk analys (TA). Här använder jag programmet Hitta kursvinnare. Teknisk analys går ut på att hitta trender och mönster och genom detta försöka förutse hur kursen kommer att utveckla sig. Så avancerad är inte jag ännu, utan ser mest till hur kursen har utvecklat sig den senaste tiden, upp eller ner, och hur kursen står i förhållande till tidigare år. Än så länge så har detta fungerat bra men så har också börsen mest gått upp det senaste året. Jag tittar också på hur det allmänna klimatet är på Stockholmsbörsen. Allt för att följa den trend som råder och inte “köpa i motvind”.

Mitt viktigaste verktyg vid aktieinköp är alltså fundamental analys. Blogg-grannen Mot miljonen har snickrat ihop en sida där flera nyckeltal och annat att hålla ögonen på förklaras på ett bra och enkelt sätt – Aktiekunskap.nu. Sidan rekommenderas starkt!

1 kommentar:

  1. Tjena ekonomikoll!

    Kul att du gillar aktiekunskap!

    /Intemiljonären

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails