söndag 22 mars 2015

Recension: En aktiespekulants psykologi

Jag har läst En aktiespekulants psykologi av  C. G. Gyllenram och Tony Ugrina, mest av skälet att jag såg titeln i hyllan på det lokala biblioteket och jag tyckte titeln verkade spännande. Boken är utgiven redan 2004 så den har några år på nacken.

I boken får vi i en fiktiv berättelse om den unga William som har marknaden som sitt stora intresse men framförallt att bli rik och det så fort som möjligt. William är skoltrött och ser inte nyttan med att ta en examen när marknaden erbjuder ett mycket enklare och roligare sätt att bli rik. William får genom sin brors omsorg och kontakter möjlighet att spekulera med andras och så småningom sitt eget, belånade, kapital på börsen. Genom boken har han olika förebilder/mentorer som alla har sina egna investeringsfilosofier. I börja går det sådär men efterhand så går det mycket bra för unge William, mest pga att hela börsen befinner sig i en stark uppgång. Detta inser inte William utan han är övertygad om att det hans egen förträfflighet och speciella sinne för marknaden som ger de stora vinsterna. William får givetvis en ordentlig knäpp på näsan av marknaden och får i stort se hela sitt kapital försvinna efter aggressiva spekulationer i något mindre IT-bolag som "bara måste gå upp nu". Williams livs slås i spillror. De ekonomiska problemen påverkar honom så pass känslomässigt att han får problem med sin hälsa, familj och flickvän.

I slutet hamnar William under en erfaren traders vingar och får ytterligare en chans. Exakt hur det går avslöjas inte men det verkar som det blir en solskenshistoria till slut.

Boken var kanske inte riktigt vad jag hade väntat mig. Jag hade tänkt mig en mer faktainriktad bok än vad detta var. Boken är välskriven men inte direkt underhållande som en skönlitterär bok. Den hamnar någonstans mitt emellan skönlitteratur och fakta. En sammanfattning på slutet av hur man istället bör agera hade absolut höjt betyget för denna bok. Nu blir det 2 av 5 kollar!

För egen del så inser jag nu, ännu mer, att kortsiktiga affärer och trading inte är något jag ska hålla på med. "Tråkiga aktier", FA och långsiktighet är mer för mig. För detta så rekommenderar jag Anders Haskels bok Bli grymt rik på aktier.

Se denna sida för övriga böcker som jag läst och skrivit om.