måndag 30 november 2009

Det går verkligen både upp och ner

charts1-sc1Jag tittade igenom fondutvecklingen för mina fonder idag i den lokala tidningen. Inget alarmerande, läget var ungefär som väntat. Jag har inte dags-koll på alla mina fondinnehav och därför kan det vara skönt att stämma av en gång i veckan. Det som däremot slog mig var hur olika fonder har utvecklats trots att den generella utvecklingen har varit väldigt positiv under året.

Den fond som har gått bäst (enligt tidningen) i år är SEB Rysslandfond - Lux ack som har gått upp otroliga 133% år. Fonden placerar huvudsakligen i aktier och aktierelaterade värdepapper i Ryssland samt i OSS-länderna.

Denna fond ska då ställas mot den som har utvecklats sämst under året, Superfund C EUR som har gått ner 55%. En fond som det verkar vara svårt att hitta information om vilken inriktning den har men anges som “aggressiv” med chans till stor avkastning. 

Skillnaden är “imponerande” och det är tydligt att fonder inte är en säker sparform och det gäller vara påläst och investera i det man själv tror på.

Själv så valde jag att minska något i fonder för någon vecka sedan eftersom jag tyckte att uppgången har varit väldigt stor under året. Den fond som hade utvecklats bäst hade gått upp över 80% vilket jag anser vara väldigt bra. Även Mot miljonen valde att minska i veckan vilket gav en del kommentarer om att det är rätt eller fel och hur utvecklingen kommer att fortsätta. Det är upp till var och en att göra sig en bedömning.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails