lördag 9 maj 2009

Konsumentköplagen

Köpte en ny mobiltelefon för någon månad sedan. Trevlig modell och verkar ha de funktioner vi vill ha men har den lilla egenheten att den stänger av sig själv hela tiden. Den har varit inne på reparation 2 gånger. Första gången vi lämnade in den så fick vi beskedet att enligt konsumentköplagen så har butiken 2 gånger på sig att reparera telefonen. Om den fortfarande är trasig efter det så kunde vi få en ny telefon (om det var en likadan eller en annan modell var osagt). Nu efter den andra reparationen så har den fortfarande samma fel. Begav mig åter till butiken för att nu få en ny vara. Möttes av beskedet att den skulle skickas en gång till på reparation och fanns felet kvar då så skulle den skickas till SonyEricsson för reklamation. Det innebär ju 4 gånger vi blir tvungna att skicka den!? Stod på mig och ville häva köpen vilket jag blev nekad. Var vid det här laget väldigt uppretad. Jag som vanligtvis är väldigt lugn och sansad konsument. Fick ge mig och lämna in telefonen eftersom jag inte verkade ha något val. Väl hemma igen så ringde jag bolagets telefonsupport och hörde mig för. Damen där menade på att konsumentköplagen gav rätt till 2 reparationer, vilket stämde med det vi fick besked om första gången. Jag sökte även på nätet och hittade detta vilket gjorde mig övertygad om att jag har rätten på min sida. Jag ringde tillbaka till butiken och påpekade om vad telefonsupporten och vad nätet sa. Nädå… ingen skillnad. Expediten började väl i detta läget tröttna på mig också och erbjöd att butikschefen ska ringa till mig på måndag vilket jag tyckte verkade vara en bra ide. Ska bli intressant och se vad han/hon har att säga. Fortsättning följer!

Läs fortsättningen här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails