måndag 5 september 2011

Börsfunderingar

Börsen går för nedgång än så länge idag. Jag är inte förvånad. Trots börsens ”teflon-minne” så kommer verkligheten i fatt till slut. Överlag dåliga inköpschefsindex i förra veckan,” ej så lysande”arbetslöshetssiffror från USA och som en blöt flit över allt ihop skuldkrisen i Europa och USA. Om du inte har sett det innan, så finns det en visualisering av USAs stadsskuld som, om det stämmer, får en att inse hur mycket pengar det verkligen gäller. Skrämmande!

Sedan i fredags så har jag tagit nya negativa positioner på Stockholmsbörsen. Än så länge så verkar det vara rätt strategi. Det är lite lustigt, men jag har lyckats med att göra mer lyckosamma affärer på en negativ börs än på en stigande om man ser till det senaste året. Nåja, förr eller senare (vilket jag tror det blir!) så stiger börsen igen och då ska jag vara med hade jag tänkt.

Läste bloggen Lundaluppen (som jag läser med stort intresse och behållning!) att man inte bör bry sig om trender utan värdera företagen från deras fundamenta. Jag förstår hur bloggaren menar och jag håller med om att man bör se till fundamentan för att hitta rätt aktie att sätta sina pengar i. Men jag håller inte med om att man inte ska se till trenden. Varför jobba i motvind när man kan ha medvind? Det finns alltid sämre och bättre tillfällen att gå in på börsen och det är i stort sett omöjligt att hitta den absoluta botten eller toppen men det är inte omöjligt att se var trenden är på väg, när den väl är satt. Givetvis kan man ha fel och gå in vid fel tillfälle men en stoploss, satt innan positionen tas, minimerar förlusterna. Detta är metoden jag har arbetat med den senaste tiden och det har än så länge visat sig vara en lyckad strategi.

Hur tänker ni i dessa stormiga tider på börsen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails