tisdag 2 augusti 2011

Hus till salu i vårt område

Det är alltid intressant att uppskatta värdet på sitt eget boende. Jag använder mig av det i vår avstämning varje månad. Jag har medvetet valt att värdera bostaden relativt lågt.

Nu är det några hus i vårt område som ligger ute till försäljning. Priset på de villorna varierar en hel del. Två har en värdering som vida överskrider min egen värdering av vårt hus med 50%. Dessa är dessutom i sämre skick och har andra negativa saker jämfört med vårt eget hus. Dessa två hus har nu legat ute till försäljning i en respektive två månader. Det tredje huset har precis blivit utlagt till försäljning och har ett begärt pris som mer ligger i linje med vår egen värdering men även detta hus är i sämre skick och är något mindre. Det ska bli intressant att följa hur det går med försäljningen av dessa hus. Dels hur lång tid det tar samt vad de får betalt för dem.

I lokalradion idag så rapporteras det att försäljningen av villor går trögt och att det i stort står still på marknaden. I inslaget rapporteras att det nu för tiden tar flera månader innan hus blir sålda mot ca en månad tidigare.  I inslaget tror dock Ingemar Bengtsson, som är universitetslektor i fastighetsekonomi på Lunds tekniska högskola, att huspriserna kommer att stiga igen om ca ett halvår. Vi får se om han får rätt.

Jag passade även på att göra en ny värdering av vår bostad med hjälp av SBABs Värdeguiden. Även här blev resultatet större än vad jag själv gör för värdering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails