fredag 30 juli 2010

Semesterkostnader

Att ha semester är, som de flesta vet, dyrt! Det är då man har tid att göra allt det man har planerat i både bygg-väg och rena semesterresor. När man arbetar så har man inte den tiden att göra av med pengar, även om det inte heller skulle vara så svårt om man nu skulle vilja det.

Jag var lite orolig tidigare i vår när det gäller våra transportkostnader nu under semestern. Bensinpriset blev aldrig så högt som jag befarade. Det dyraste vi har tankat för under semestern var nog runt 13 kr/litern vilket är 1 kr under det jag befarade tidigare. Annars har våra kostnader främst bestått av campingavgifter, inträde till diverse parker och attraktioner samt ökade matkostnader pga att vi ätit ute mer än vanligt under semestern.

Men det är väl så här det ska vara!? Att man använder en del av de pengar man sparat under året på semester, familj och hus. Helt i sin ordning enligt mig. Nu måste man ju inte åka på charter och gå på alla de dyra nöjesparkerna som finns. Det finns gott om billigare alternativ. Någon som också har funderat över detta är Per Penning som tipsar om siten Barnsemester som jag inte har sett tidigare. Verkar helt klart användbart för framtida semesterresor med husvagnen.

Pengarna rullar i alla fall under semestern och det är inte utan att man undrar vart allt tar vägen. Därför kommer jag nu under några månader, med start i augusti, föra kassabok igen för att få en koll på var mina “vardagskostnader” finns. Jag förde kassabok för något år sedan men orkade tyvärr inte fortsätta men genom att fokusera några månader nu så hoppas jag att det ger en fingervisning om det finns något jag kan dra in på. Jag kommer även att notera vid varje inköp om det var ett impulsköp eller ett planerat köp. Jag kan tänka mig att det kan ge en del tankeställare när jag väl går igenom boken.

1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails