lördag 18 juli 2015

Köp av ICA och Eolus

Semestertider! Det har inte blivit mycket av att ha koll på börsen dessa dagar men i vecka så blev det två stycken köp.

Först så blev det inköp av ICA-gruppen som är en ny aktie för mig. Jag har sneglat på denna ett längre tag men har inte riktigt fått ordning på min egen analys. Tidningen aktiespararna gick igenom företaget i sitt senaste nummer och det fick bitarna att hamna på rätt ställe. Det blev en försiktig första post som utgör mindre än 5% av mitt totala innehav. Kommer att ökas om tillfälle ges.

Sedan blev det ytterligare köp i Eolus vind. Vice VD sålde i veckan vilket verkar ha skapat en viss turbulens i aktien. Jag passade på att öka på mitt innehav då jag tyckte den har gått ner lite väl långt. Jag hoppas att vice VD:n behövde pengarna till något annat och att han inte vet något som vi andra inte vet. Om de kan behålla utdelningen som i år så är direktavkastningen nu härliga 5,5%.

Sidan med mitt aktieinnehav är uppdaterad.

2 kommentarer:

  1. Tror att ICA är ett mycket bra entreprenörsdrivet bolag, men aktien är för dyr... för mig alltså. Kommer den ned så blir jag kompanjon med dig. Jag tror ändå att ICA på längre sikt sällan är fel.

    SvaraRadera
  2. Jag tror precis som du att aktien kan vara bra på lång sikt. Inköpspriset är givetvis viktigt men jag har insett att det är svårt att vänta ut en aktie för att få rätt pris. Många gånger har jag sett priserna segla iväg för de aktier som jag är intresserad av och då blir det inte något köp och jag har gått miste om en bra affär. I detta fallet tror jag det är så. Jag köper kanske inte till bästa pris men jag är garanterad en plats på resan.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails