onsdag 2 april 2014

Att skjuta upp saker

Tillhör du dem som skjuter på uppgifter privat och på jobbet? Du är inte ensam! Jag läste en intressant artikel i på siten ingenjörskarriär om just att skjuta på uppgifter. Här uppges att ca 20% av alla vuxna upplever att de har problem med detta i vardagen.

För egen del så upplever jag att detta kan gå upp och ner, och så tror jag att det är för de flesta. I vissa perioder är det motigt och man känner att man inte klarar av att få någonting slutfört. Då är det lätt att bli distraherad och svårt att fokusera på det som verkligen är viktigt. I andra perioder går allt nästan av sig själv och man känner ett "flow".

De orsaker som nämns är:

  • Det måste finnas en belöning för att slutföra en aktivitet.
    Här känner jag inte riktigt igen mig. Att slutföra en aktivitet kan vara en belöning i sig kan jag tycka. Man borde kanske bli bättre på att ge sig själv en klapp på axeln när man lyckas med något. Det är väldigt lätt att fastna och hänga upp sig på det som inte fungerar.
  • Ju längre fram i tid som värdet infaller av att avsluta en aktivitet, desto mindre sannolikt blir det att vi slutför den idag.
    Hög igenkänningsfaktor här! Att ha en tydlig och nära tidsram för en uppgift får mig att fokusera mer för att verkligen slutföra den. Det får mig också att tänka på Parkinsons lag, som enkelt kan uttryckas som "En arbetsuppgift kommer att ta exakt den tid som är avsatt för ändamålet.". Sant sedan 1957!

Mitt recept för att bryta av, om man befinner sig i en motig period är att använda Pomodoro tekniken, som jag skrivit om tidigare. Ni kan även läsa mer om detta på wikipedia. En enkel metod som får åtminstone mig att bit för bit arbeta av "tråkiga och motiga" uppgifter som måste göras. När jag sedan är igång så behöver jag inte detta och glömmer bort det tills det behövs nästa gång.

Jag har också noterat att det verkar finnas ett läge när detta beteende blir sjukligt - Prokrastinering. Inget vidare men jag tror jag har en bra bit kvar dit!

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails