söndag 16 mars 2014

Inköp av TeliaSonera

Jag har nu investerat de pengar från försäljningen av Avanza. Jag har en längre tid haft ögonen på TeliaSonera men har tyckt att den har varit något för högt värderad. Det som lockar är den höga direktavkastingen. I år är utdelningen 3kr per aktie.

Jag har ägt Telia aktien några gånger tidigare, sedan den blev introducerad 2001. Vid introduktionen var priset 85kr och förutom någon dag efter introduktionen så har kursen inte varit i närheten av detta.

Mitt inköp till kursen 46,95 ger en direktavkastning på 6,39% och ett P/E på 9,6. Helst hade jag sett att kursen var ytterligare något lägre men jag tog tillfället när den tillfälligt gick under 47 kr under fredagen.  


Det känns riskabelt att köpa aktier i dessa dagar då vapenskramlet låter i öster. Jag tror och hoppas på en fredlig lösning och även om det kan bli skakigt ett tag framöver så tror jag detta kan vara rätt på sikt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails